Brenne seg i sosiale medier

Det finnes etter hvert utallige eksempler på hvordan virksomheter, organisasjoner og/eller privatpersoner har brent seg på sosiale medier. Ettersom dette i dag er en viktig plattform for kommunikasjon, er det fort gjort at ting kan gå galt.

Et eksempel på dette var da den britiske artisten Susan Boyle skulle promotere sitt nye album over Twitter, og hennes team bestemte seg for å lage en hashtag for promoteringen. Hashtagen teamet valgte å bruke var #SusanAlbumParty. Dette, som i utgangspunktet er en uskyldig emneknagg, viste seg fort å bli en viral hashtag som til slutt ble ”trending” på nettstedet. Problemet var bare at den ikke trendet av de årsakene teamet bak promoteringen ønsket. Mange oppdaget at taggen kunne leses på en helt annen måte enn den opprinnelig var ment for å gjøres, noe som førte til at teamet slettet tweeten, i håp om at dette skulle bli glemt. Den gang ei.

SusanBoyle

Det tok ikke lang tid før medier over hele verden skrev om denne saken, både på nett og i aviser.

Hva som gikk galt i dette tilfellet er udiskutabelt. Teamet rundt promoteringen hadde rett og slett ikke lagt merke til hvordan den alternative måten å lese hashtagen kunne gjøre helt om på meningen. Dette er en feil som er utrolig lett å gjøre, samtidig som den kan ha stor betydning. I dette tilfellet ble saken en verdensomspennende «hit», og noe som antageligvis ikke skadet promoteringen av artistens album. Så kan man tenke på om promoteringsteamet virkelig gjorde en feil, eller om alt fungerte etter planen..

Jostein

Legg igjen en kommentar

Filed under Sosiale medier

Legg igjen en kommentar